Miljöinformation inför sjösättning

Nu är det snart dags för sjösättning för en del av oss, medan andra redan har låtit båten lämna vinterförvaringen. Alla ser vi nog fram mot en båtsommar utan Corona.

Några har ännu inte fyllt i miljöenkäten och normalt brukar jag vara med vid sjösättning och arbetsdag och samla in miljöenkäterna. Men i år kan jag inte komma på grund av Coronarestriktioner. Jag är tacksam om du som inte skickat in miljöenkäten skickar den till mailadressen birgitta@boobk.nu. Era svar är viktiga för att vi mot kommun kan redovisa status för bottenmålning samt jämföra antalet båtbottentvättar med fakturan från Boatwasher.

Jag var på miljökonferens under båtmässan och där diskuterades många intressanta saker. Skrovmålet och XRF-mätning är fortfarande osäkert. En punkt gällde elmotorer i båtar. En osäkerhet är hur man ska hantera galvaniska strömmar i vattnet, dessa är inte bra för havslevande organismer. En annan var om det ska inrättas laddningsstationer så man slipper lyfta ur batterierna.

 

Några tidningsnotiser:

- Ett företag har tagit fram en färgtillsats som skrämmer bort havstulpanerna från fartyg

istället för att döda dem. (Ny teknik, nr 45, nov 2019)

 

- De stora kryssningsfartygen som anlöper Stockholm sommartid har dieselmotorn igång vid

kaj för att generera el. Det motsvarar 700 tomgångsgående långtradare. (Skärgåren, nr 23,

2019).

 

- Stockholm höjde båtklubbarnas avgifter kraftigt 2018 för underhåll av bryggor m.m.

Saltsjön-Mälarens båtförbund överklagade. Förvaltningsrätten slår nu fast att höjningen är

olaglig, överuttaget likställs med otillåten beskattning. (Mitt i Söderort, mars, 2020)